Vi viser hver uge et foto af et skib, en begivenhed eller noget helt tredie, oftest omkring Aarhus Havn.
Billederne er fra forskellige kilder:
De fotomapper, som afdøde Kristian Kielsholm Madsen har stillet til rådighed.
Povl Rytter Povlsens billedmapper.
Finn Jensens store billedsamling fra 60erne og 70erne.
Bernt Skjøtts billedsamling
Der vil dog være undtagelser med eventuelle aktuelle billeder - eller i ny og næ et enkelt billede fra webmasters samling.
I museets udstillingscontainer "Kahytten" er Kristian Kielsholm Madsens mapper til rådighed for publikum.
Ugens foto
09.04.2021: Henning Thrige har fotograferet "Spalmatori Islands" ved kaj 119.
Bygget 1947 på B&W, bestilt af den tyske besættelsesmagt som et dampskib ("Hansa-skib"). I 1946 overgik kontrakten imidlertid til DFDS, som valgte at bygge skibet som et motorskib og gav skibet navnet "Colombia".
1966 solgt til Partrederiet Eva Christensen og omdøbt "Eva Christensen". 1967 solgt til Grækenland og omdønt "Spalmatori Islands". 1972 navneændring til "Magna Spes". Ophugget 1984 i San Esteban de Pravia i Spanien.
5.146 GRT - 6.976 TDW

Her ses skibet som DFDS' "Colombia" (Foto: M/S Museet for Søfart)

01.04.2021: Finn Jensen har fotograferet "Zippora", bygget i Kagosima, Japan, i 1978 som "Bell Rival".
Skibet har gennem tiden haft flere navne: "Bell Rival" 1978-1982, "Maretainer" 1982-1985, "Zippora" 1985-1987, "Conto" 1987-1991, "Island" 1991-1992, "Fareast Fair" 1992-2006, "Long Tai 1" 2006-2008. Derefter er dets skæbne og eksistens uvis.
499/1593 BRT, 1581/2213 TDW

26.03.2021: I denne uge har vi hentet lidt på nettet. Optagelser fra Suez kanalen, hvor containerskibet "Ever Given" i tirsdags satte sig på tværs nord for havnebyen Suez. I skrivende stund sidder skibet stadig uhjælpeligt fast. Flere store bugserbåde er på stedet, og fra land graves der på livet løs.
Nogle eksperter frygter, at der kan gå flere uger med at frigøre skibet og dermed åbne kanalen igen.
"Ever Given" er på cirka 20.000 TEU, altså på størrelse med Mærsk Lines Triple-E skibe, som ugentligt anløber Aarhus.
Vittige hoveder har på de sociale medier skrevet, at skibsnavnet fremover skal suppleres med flere bogstaver, så det bliver "Never Forgiven"...
Skibet blev trukket fri mandag den 29. marts



19.03.2021: Henning Thrige har taget billedet af "Merengue Express" i januar 1987.
Bygget af Cantieri Navali Cassaro, Messina, Italien 1974 som "Monica Russitti".. Ophugget 2009 i Tyrkiet.
Om årsagen til opholdet i Aarhus skriver faergelejet.dk:
April 1986: Merengue Express, der året før var købt af VR Shipping, ankom til Århus for istandsættelse. Det var planen, at skibet skulle have været brugt på ruten Frederikshavn-Göteborg, men denne trafik kom aldrig i gang i Vognmandsrute-regi. Merengue Express, der var i temmelig dårlig stand, blev sat til salg i løbet af efteråret.

12.03.2021: Finn Jensen har fotograferet "British Esk" i benzinhavnen.
Afleveret 1973 fra Boetwerf SA, Temse, Belgien til BP Thames Tanker Co. Ltd., London Ophugget 2001 i Xinhui, Kina.
15.644 BRT - 25.905 TDW

05.03.2021: Et herligt postkort med "Masnedsund", bygget af B&W i 1880 til Det Kongelige Danske Postvæsen. 1887 overgået til Danske Statsbaner. 1916 solgt til Torben Nielsen, København; straks videresolgt til D/S "Patria". 1920 solgt ud af Danmark til Sunderland.
251 BRT, 142 NRT

26.02.2021: Finn Jensen har fotograferet "Skyrian Rover", tilhørende Skyrian Maritime Enterprises Shipping co., Piraeus..
Bygget 1958 i Uddevalla som "Sunriver". 1974 omdøbt "Skyrian Spirit", 1980 "Lefteris", senere i 1980 "Skyrian Rover", Ophugget 1983 i Bombay.
8.640 BRT, 13.005 TDW

19.02.2021: Den nye Samsø-færge "Lilleøre" ankom i dag til Aarhus. Det tog en lille halv time at losse den fra specialskibet "Anne Sofie", og klokken 1045 tog den vandet og blev hilst velkommen med trut fra blandt andet slæbebåden "Jakob".
"Lilleøre" indsættes i fart mellem Aarhus (Dokk1) og Sælvig den 26. april. Den har plads til 296 passagerer og 75 cykler. Længden er 35 meter, bredden 10 meter og færgen vejer cirka 100 tons. Den drives frem af to MAN hovedmotorer på hver 1.029 KW.
Overfartstiden bliver cirka 60 minutter. Der sejles fire dobbeltture på hverdage og tre i weekends.
De fire små billeder er screen dumps fra Samsø Kommunes Facebook-side, hvor søsætningen blev livestreamet. Det store billede er taget af Per Ryolf, som var med om bord i "Jakob".



12.02.2021: Finn har taget billedet af "Artemon", bygget 1957 hos Wärtsila, Turku, Finland, som "Angra" til Finland-Sydamerika Linjen AB. 1966 overført til Finska Ångfartygs AB uden navneændring.
1973 solgt til Afromar Inc., Piraeus og omdøbt "Artemon". 1980 solgt til Baru United Inc., Piraeus og omdøbt "Baru Hope". 1982 solgt til Angel Shipping, Malta og omdøbt "Angi". Under dette navn ophugget på Gadani Beach december 1982.
5.452 GRT - 8.078 TDW

04.02.2021: Henning Thrige har fotograferet "Gasikara" i oktober 1971.
Et stykke i bladet "Aarhus Havn" fortæller lidt om skibet og anløbet.
Bygget 1950 i St. Nazaire som "Ville De Manakara". Navneskift i 1959 til "Pierre Eugene De Caplane", i 1964 til "Gasikara" og i 1977 til "Rena". Ophugget i Kaohsiung 1979.


28.01.2021: Finn har fotograferet "Blue Sky", tilhørende Maritime Corporation, Monrovia, men hjemmehørende i Piraeus.
Bygget 1958 i Uraga, Japan, til Japan Line som "Nichiwa Maru". 8.547 BRT, 12.994 TDW.
Det har ikke været muligt at finde mere om skibets videre skæbne.

21.01.2021: "Sincerity"
Bygget 1947/48 hos Lithgows i Port Glasgow som "Kalewa" til Henderson Line. Solgt 1963 til Sebastiano Tullier, Schweiz (Panama-flag), og omdøbt "Sincerity". Ophugget 1977 i Dalmuir ved Glasgow.
Foto: Henning Thrige

14.01.2021: Finn har fotograferet argentinske "Ciudad De Berisso".
Bygget 1976 af AFNE Astilleros y Fábrica Navales del Estado, Buenos Aire til Navieras Argentinas SA. 1991 sat under Bahamas-flag og omdøbt "Sheila". Senere 1991 solgt til Beluga Shipping (Malta-flag) og omdøbt "Beluga".
Hærget af brand og eksplosion 8. oktober 1998. Efterfølgende ophugget i Aliaga, Tyrkiet.
14.886 BRT - 23.699 TDW

08.01.2021: Ugens foto er fra en af Kristian Kielsholm Madsens billedmapper.


31.12.2020: Finn har taget billedet af "Gorgo" (Oceanmaid Shipping Corp., Piraeus). Bygget på Nakskov Skibsværft (byggenr. 149) som "Nordholm" til rederiet Norden, afleveret i april 1958.
4.952/7.061 BRT, 8.789/9.627 TDW
1974 omdøbt "Gorgo". 1985 omdøbt "Gorgona" - men kun for den sidste rejse, som gik til Bedi i Indien for ophugning. Ankom 20. maj.

24.12.2020: Ugens foto viser Karl Svenssons maleri, malet af Kongsmar, forestillende bugserbåden "Jakob" (ex "Billhafen"), som Aarhus Havn indkøbte i 1951. Båden viste sig dog for lille til brug i Aarhus, og efter to år blev den solgt.
I det seneste nummer af Aarhus Søhistoriske Selskabs blad "Logbogen" fortæller Karl Svensson historien om købet - fejlkøbet - af denne slæbebåd. Desvære kunne maleriet kun gengives i sort/hvidt i bladet - derfor har vi valgt at vise det her på siden.
Her vises også Klaus Rosholms omtale af skibet - et udsnit af en stor omtale af Aarhus-bugserbådene i "Logbogen" nr. 4/2020.


18.12.2020: Man fornemmer vinterkulden på Finns billede af græske "Kronos".
Bygget 1967 som "Japan Totara", omdøbt 1977 til "Kronos". Vi har desværre ikke kunnet finde oplysninger om skibets videre skæbne. Hvis nogen har oplysninger, er man velkommen til at kontakte webmaster.

11.12.2020: Svenska Amerika Linjens "Stockholm" anløber Aarhus engang i 50'erne.
(Den Gamle Bys billedarkiv)

04.12.2020: "Dignity", Midtkraft og DLGs siloer spejler sig smukt på Finns billede.
Bygget af Flensburger Schiffsbauges.m.b.H. 1957 som "Stad Utrecht". 1972 navneændring til "Anangel Providence" og 1973 til "Dignity". Ophugget 1983 på Gadani Beach.
8.634 BRT, 13.067 TDW

27.11.2020: Denne uges motiv er fundet i en af Kristian Kielsholm Madsens billedmapper.
Disse mapper er til rådighed for museets gæster i udstillingen, der blandt meget andet rummer Kristians kontor.


20.11.2020: "Anangel Atlas", tilhørende Labrador Sea Enterprises, Piraeus
Bygget 1984 hos Ishikawajima Heavy Industries (IHI), Tokyo
Senere navne: "Columbus Singapore", "Anangel Atlas" igen, "Atlas", "Express Partizan", "Sea Partizan", "New Anhui", "Ocean Baby", Victory Hope", "Ka Rim Chon". Skibet eksisterer tilsyneladende endnu (senest registreret på AIS 7/7 2020) under Nordkoreansk flag.
10.511 BRT, 17.249 TDW
Foto: Finn Jensen

13.11.2020: Finn har fotograferet "Talavera" ved DLG.
Bygget 1961 som "Nopal Star", ophugget i Spanien 1984
5089/7555 GRT - 8362/9876 TDW
