Ugens foto

Vi viser hver uge et foto af et skib, en begivenhed eller noget helt tredie, oftest omkring Aarhus Havn.

Billederne er dels fra de fotomapper, som afdøde Kristian Kielsholm Madsen har stillet til rådighed, dels fra afdøde Povl Rytter Povlsens billedmapper, og dels Finn Jensens billeder fra Aarhus gennem 60erne og 70erne.

Der vil dog være undtagelser med eventuelle aktuelle billeder - eller i ny og næ et enkelt billede fra webmasters samling.

I museets udstillingscontaineren "Kahytten" er Kristian Kielsholm Madsens mapper til rådighed for publikum.

13.02.2020: Det er også Finn, der har taget billedet af "Merkur River", bygget 1980 hos Schiffswerft Neptun i Rostock til Merkur River Shipping Co., Monrovia.

Sammen med søsterskibet "Merkur Lake" var skibet i midten af 80erne indsat i en samsejling mellem de to brasilianske rederier Lloyd Brasileiro og Empresa de Navegaçao Aliança i trafik mellem Brasilien og Skandinavien.

8.842 BRT, 12-720 TDW

Merkur River

07.02.2020: Finns foto viser tyske "Hans-Georg", ejet af Max und Fritz Böhl i Flensburg.

Bygget 1939, 299 BRT, 501 TDW

HANS-GEORG

31.01.2020: Ugens foto er fra en af Povl Rytter Povlsens billedmapper. Billedet viser argentinske "Cuidad De Ensenada".,men der er ingen oplysninger om anløbet. Et kvalificeret bud må dog være, at skibet losser foderstoffer fra Argentina.

Finn Jensen har suppleret med oplysninger:
Bygget 1977, 19.101 BRT, 23.358 TDW, 178 m. langt.
Iflg. LR er skibet ejet af Government of The Argentinean Republic.

Ciudad De Ensenada

24.01.2020: Danske "Pep Star" er fotograferet af Finn Jensen.

Bygget 1977 i Frederikshavn, 1.487 TDW.

Senere navne: "Arktis Pride" og "Marina".

Pep Star

17.01.2020: Ugens foto er fra en af Kristian Kielsholm Madsens billedmapper. Billedet er fra 1999.

Hudson Trader Hudson Trader

10.01.2020: Finn Jensen har fotograferet brasilianske "Lloyd Cuiaba".

Bygget 1975 hos EMAQ, Rio de Janeiro, til Lloyd Brasileiro sammen med søsterskibene "Lloyd Altamira" og "Lloyd Santarem".

Frasolgt 1989 og omdøbt "Marina C". 1992 nyt navn "Guo Cai". Ophugget i Chittagong 1996-97.

7.695 BRT, 12.389 TDW

Lloyd Cuiaba

03.01.2020: Finn Jensen har fotograferet "Saudi Palm" ved 10-meter kajen.

Bygget 1958 hos Bremer Vulcan, Vegesack, som "Burgenstein" til Norddeutscher Lloyd (1958-1970), senere Hapag Lloyd (1970-1981).

Solgt 1981 og omdøbt "Saudi Palm", ophugget 1984 i Lianyungang.

8.281 BRT, 10.514 TDW

Skibet i flydedokken bagved kan være ro/ro skibet "Lucie", som værftet ombyggede for Juelsminde-Kalundborg Linjen fra december 1982 til juli 1983. Efter ombygningen fik skibet navnet "Julle".

Saudi Palm

27.12.2019: Denne uges foto er fundet i en af Kristian Kielsholm Madsens mapper - som sædvanlig med beskrivelse af skibet og årsagen til dets anløb.

TONJA TONJA

20.12.2019: Finn har taget billedet af svenske "Otaru", tilhørende OT Rederierne i Skärhamn. Bygget i Lödöse, Sverige 1969, ophugget 2003 i Indien.

2.555 BRT, 4.196 TDW

OTARU

13.12.2019: Ugens foto er fundet i en af Povl Rytters mapper. AB Nordstjernan's "Rosario" under containerkranen i Aarhus 30. marts 1974.

Afleveret fra Lindholmens Varv, Göteborg 1960. 1969 forlænget/ombygget til semi-containerskib.

Solgt 1980, nyt navn "Zacapa", 1983 nyt navn "Zapata". Ophugget i Kaohsiung 1983.

8.445/10.283 BRT, 8.980/12.240 TDW

Rosario

06.12.2019: Finns billede viser M/S "Uganda" (British India Steam Navigation Company Ltd.), bygget 1952 som "Karatina".

1952-1986 "Uganda", 1986 omdøbt "Triton". 22. august 1986 grundstødt, kæntret og slået til vrag ud for Kaohsiung mens skibet afventede ophugning.

Uganda

29.11.2019: Finn har fotograferet "Saudi Enterprise" ved 10-meterkajen.

Bygget 1960 hos deMerwerde, Hardinxveld-Giessendam, Holland, som "Straat Cumberland". 1978 navneændring til "Nedlloyd Cumberland", 1979 til "Saudi Enterprise". Ophugget 1984 i Shanghai.

8.855 BRT - 11.259 TDW

Saudi Enterprise

22.11.2019: To billeder fra Webmasters album.

Et billede af to skibsskruer, der losses i Aarhus - og et billede af M/S "Ove Skou". Hvad har de to billeder med hinanden at gøre?

Skruerne kom fra Japan, blev sejlet fra Osaka til Hamburg om bord i N.Y.K. Lines "Rhine Maru" og sejlet videre til Aarhus om bord i Unifeeders "Christel" og losset i Aarhus en søndag aften i juli 1981. Herfra gik det videre til Aalborg Værft med lastbil.

Hver skrue vejede 13,9 tons og målte 4,75 meter i diameter.

Skruerne skulle bruges til Aalborg Værfts nybygning nummer 239, multipurpose/semicontainerskibet "Ove Skou" til rederiet Ove Skou i København.

Den 11. juni 1982 dukkede skruerne atter op i Aarhus havn - den ene nu monteret på "Ove Skou", den anden om bord som reserve.

"Ove Skou" ankom direkte fra værftet og lastede 315 tons stykgods samt nogle containere til Sydamerika. Det chilenske rederi C.S.A.V. havde chartret skibet for denne ene rejse - det danske rederi fik derfor lidt for rejsen til Sydamerika, hvor skibet skulle indsættes i en helt anden trafik.

C.S.A.V. var en del af samsejlingen ScanPas, som bestod af rederier fra Chile, Peru, Bolivia og Ecuador.

16.200 BRT - 22.300 TDW - 764 TEU

Skruer til Ove Skou Ove Skou

15.11.2019: To billeder fra Finn Jensens kamera - to skibe, der bærer samme navn.

"Vikingland", bygget 1951 på Eriksberg Mekaniska Verkstad i Göteborg til Svenska Orient Linien (Broströms Rederierne).

Solgt til Panama 1977 og omdøbt "Kastor", solgt til Dubai 1980 og omdøbt "Halah". Ophugget 1980 (ankom 18/9) på Gadani Beach.

3.994 BRT, 6.015 TDW

Vikingland

"Vikingland", bygget 1979 hos Mitsui Engineering & Shipbuilding Co. Ltd, Chiba, Japan til AB Transocean (Broströms Rederierne). 

Forlænget 1996 i Setubal, Portugal. 

Fra oktober 2002 til juli 2003 chartret til det britiske forsvarsministerium til opgaver i Mellemøsten.

12/4 2009 opstod der brand i kabyssen, mens skibet befandt sig nær Kotka. Branden skyldtes uheldig/ukyndig omgang med friture.

Gennem årene ændredes ejerforholdet flere gange indenfor koncernen, men uden navneændringer for skibet.

2012 solgt til ophugning i Alang, Indien (ankom 19/2).

Før ombygning: 9.386 BRT, 12.200 TDW
Efter ombygning: 20.871 BRT, 16.600 TDW 

Vikingland

08.11.2019: Ugens foto er hentet i Det Kongelige Biblioteks billedsamling "Danmark set fra luften", hvor der ligger mere end 1.500.000 luftfotos fra "dengang det var før". 

Billedet viser DSB's ruteskib på Aarhus-Samsø-Kalundborg ruten "Jylland", bygget 1933 i Nakskov. Det er fra 1948 og taget af Sylvest Jensen Luftfoto.

Billederne i samlingen ligger i en meget fin opløsning, og jo mere man zoomer ind på kortet, jo flere billeder kan man se. Der er - blandt meget andet - masser af dejlige havnemotiver.

kb.dk/danmarksetfraluften

Jylland

01.11.2019: Finn har fotograferet "Willowbank", afleveret fra Wm. Doxford & Sons, Sunderland, til Bank Line i juli 1960.

Solgt 1978 til Grækenland, omdøbt "Veestar". Ophugget på Gadani Beach 1982.

8.368 BRT, 12.233 TDW

24.10.2019: Finns billede viser rumænske ”Timisoara”, som i dagene 28/5 – 2/6 1976 lossede foderstoffer til Østjydsk Korn- og Foderstofforretning på 10-meter kajen.

Anløbet blev lidt dramatisk for den rumænske besætning. Tidligt om morgenen den 2/6 opdagede de vagthavende, at det brændte i pakhuset. Hele besætningen blev purret, og man forsøgte at slukke branden med skibets udstyr. Det viste sig dog hurtigt at være umuligt, så man sendte en matros i løb ind mod byen. Han stoppede den første bil, han mødte, og forklarede situationen. Bilisten kontaktede derpå Alarmcentralen. Lodsstationen foranledigede, at ”Timisoara” blev forhalet til Kornpieren for ikke at ligge i vejen for brandslukningen og ellers fortsætte losningen der. Århus Havnevæsens slæbebåde ”Bulbider” og ”Jakob” deltog i slukningsarbejdet, men bygningerne stod ikke til at redde, og pakhuset med lager af korn, foderstoffer og gødning udbrændte totalt.

I løbet af dagen 2/6 henvendte brandchef Jørgen Pedersen sig til Århus Kommune og henstillede, at skibets besætning modtog en erkendtlighed fra byen for dens indsats. Det skete i form af et krus med Århus’ byvåben – og man nåede det lige akkurat. Da folkene fra Kommunen sent om eftermiddagen kom til havnen, var ”Timisoara” ved at lægge fra kaj, men man nåede lige akkurat at få en kasteline smidt om bord på skibet med kruset og en takkeskrivelse.

”Timisoara”, bygget 1961 i Galanti til Navrom i Constanta. 3.090 BRT, 4.400 TDW. Ophugget 1990 i Aliaga i Tyrkiet.

Timisoara Brand 1976

På dette billede ses Århus Havnevæsens slæbebåde "Jakob" (bagest) og "Bulbider" under slukningsarbejdet. Foto i Aarhus Havns arkiv.

18.10.2019: I denne uge har vi været i en af Povl Rytters flotte scrapbøger. Povl har gemt mange ting fra sine år i branchen - ikke kun billeder, men også historier om specielle hændelser eller bekendtskaber.

Ugens fotos viser "Höegh Banniere" på premiereanløb af Leif Höegh & Co.'s ro/ro-rute til Vestafrika i juli 1980. Dengang et imponerende skib, ikke mindst på grund af den store agterrampe. Anløbet var årsag til stor opmærksomhed.

Vi har valgt tre af Povls fotos samt forsiden på et prospekt, der fortæller om linien.

"Höegh Banniere" blev senere til "Woermann Banniere", "Saint Roparzh", "Grand Bereby" og "Roland Delmas". Ophugget 2010.

30.774 GRT - 24.223 TDW.

 

Höegh Banniere Höegh Banniere Höegh Banniere Höegh Banniere

10.10.2019: Finn har taget billedet af indiske "Vishva Mangal". Ved anløbet i august 1982 blev skibet i Århus Havnevæsens blad "Århus Havn" beskrevet således "Endelig et rigtigt skib" - noget andet end de ellers herskende skibstyper som ro/ro skibe og containerskibe.

"Vishva Mangal" lastede i Århus 3.500 tons mælkepulver til Indien - varer fra EF's overskudslagre i Tyskland, Holland og Danmark. Indladningen tog en god uges tid og lasten var på det tidspunkt det største parti mælkepulver lastet på én køl i dansk havn.

Bygget 1963 på Hindustan Shipyard, 9.165 BRT, 13.046 TDW

Vishva Mangal