Ugens foto

Vi viser hver uge et foto af et skib, en begivenhed eller noget helt tredie, oftest omkring Aarhus Havn.

Billederne er i et stort omfang fra de fotomapper, som afdøde Kristian Kielsholm Madsen har stillet til rådighed. Sammen med billedet vises fotografens beskrivelse af motivet.

Når vi igen har lokaler, vil disse billedmapper være til rådighed for museets besøgende.

Juli 2017: Vi vil i en periode veksle mellem Kristian Kielsholms billeder og billeder fra en mappe med billeder taget af Povl Rytter Povlsen, tidligere medarbejder hos J. Gotfred Jensen A/S.

15.12.2017: Povl Rytter kalder dette billede for "Misty Morning" - Johnson Lines "Santos" 24/11 1974

Santos - Misty Morning

08.12.2017: Hollandske "Prinsenbeek" losser pakket træ fra Archangelsk den 28. september 1974.

Prinsenbeek Prinsenbeek Prinsenbeek

- man kan næsten dufte det...

01.12.2017: Ugens fotos er fra oktober 1974 - skibet lossede i Århus 1.050 tons rapsskrå fra Oran.

Ocean Trader Ocean Trader

24.11.2017: Juni 1974, "Annette S" losser fosfat fra Antwerpen til KFK.

"Annette S" er bygget i Svendborg, afleveret til rederiet A. E. Sørensen A/S i maj 1972. 499 BRT, 342 NRT, 1.385 TDW

Annette S

17.11.2017: Bulk Carrier ved Kulterminalen, ukendt år.
"Anangel Venture", 69.406 tdw, bygget 1989

Anangel Venture Anangel Venture

10.11.2017: Nordiske træf ved Oliemøllen:
Maj/juni 1975: Norske "Höegh Augwald" og norske "Gordian"
Januar 1976: "Gordian" igen, nu med danske "Ajfos"

Gordian Gordian

03.11.2017: Den 1. oktober 1980 deltog Povl Rytter i Handelstandens Havnedag med havnerundfart om bord i "Hermes" og "Aros To". Roll on/roll off skibet på billedet er "Baltic Eagle".

Handelstandens Havnedag 1980 Handelstandens Havnedag 1980

27.10.2017: Tankskibet "British Maple" (13.200 BRT) ved Studstrup-værket den 22. marts 1977.

British Maple

20.10.2017: Povl Rytter tog en lille serie billeder under "Crystal Harmony"s anløb af Aarhus. Datoen er desværre ikke angivet.

CRYSTAL HARMONY

CRYSTAL HARMONY

CRYSTAL HARMONY

CRYSTAL HARMONY

CRYSTAL HARMONY

13.10.2017: Endnu et par havnebilleder fra en svunden tid, der alligevel ikke ligger så langt tilbage. Billederne er taget fra Pier 2. Man ser Pier 1 næsten ryddet for bygninger, mens både "paddehatten" og EAC-pakhuset stadig står på Pier 2. Ligeledes er der stadig gang i Dokken - vel at mærke den rigtige af slagsen.

Pier 2 Pier 2 trælast

06.10.2017: Povl Rytters billede af Pier 3 er udateret - men fra dengang, hvor en havnekaj var en blandet landhandel. Containerne sniger sig mere og mere ind på stykgodskajerne, hvor de står mellem projektgods og stykgods, som kunne tåle at stå udenfor pakhuset.

I forgrunden J. Gotfred Jensen A/S' pakhus på kaj 51. I baggrunden Pakhus 77 og længere ude containerterminalen. Mellem pakhusene ses lodstårnet rage op, og til venstre i billedet ser man lidt af Lemvigh-Müller & Munck A/S' store lagerplads for jern og stål.

Den en af de to havnekraner på kaj 49-51 ses på billedet, mens den anden - Carlo Fynbos kran - formentlig er kørt helt ud mod nokken.

I dag kan lodshuset genkendes i dette område, ellers er det hele totalt forandret og kan ikke længere kaldes en havn.

En smule til venstre udenfor billedet ligger i dag Aarhus Søfarts Museums containerterminal.

Pier 3

29.09.2017: Et herligt billede fra Povl Rytters mapper: M/S "Kallimachos", fotograferet den 20. marts 1978, hvor det lossede citruspellets fra Argentina.

Bygget hos Short Bros. Ltd., Sunderland (Y/N 539) som "Clearton", afleveret november 1959. Senere navne "Captain Lemos", "Michael Angelos" og til slut "Sami". Ophugget på Gadani Beach 1982.

11.035 tdw - 6.073 BRT - 3.346 NRT

Kallimachos

22.09.2017: Povl Rytter er manden bag disse stemningsbilleder fra losning af en bulk carrier på Multiterminalen. Desværre er der ikke oplysning om skibsnavn eller dato.

Bulk Carrier Bulk Carrier

15.09.2017: Povl Rytter Povlsen billede af Johnson Lines "Rosario" er taget den 30. marts 1974.

"Rosario" blev leveret fra Lindholmens Varv AB i Göteborg den 11. april 1960, var på 8.980 tdw, plads til fire passsagerer. I 1969 blev skibet forlænget med en containersektion med plads til 145 TEU, ny dwt 12.240.

I 1980 blev skibet omdøbt "Zacapa". 1981 solgt til Feraios Cia. Nav. i Guatemala. Skiftede ejer endnu et par gange, inden det i 1983 blev ophugget i Kaohsiung.

Skibet er her fotograferet ved Aarhus havns første containerkran, som de første år hed Kran 26. Da der kom flere containerkraner til, fik den nummer 1.

Rosario

08.09.2017: Da Povl Rytter Povlsen tog dette billede af "Arklow Venture" har han sikkert tænkt: "Gudskelov, at det er holdt med at regne, så vi kan komme videre med losningen".

Arklow Venture

01.09.2017: Firmaet J. Gotfred Jensen A/S har klareret talrige anløb af tankskibe fra BP (British Tankers). Her et af dem, "British Beech".

Skibet blev leveret til BP fra Sir J. Laing, Deptford, Sunderland, den 29. december 1964 og var på 21.093 tdw. Solgt i 1992 og omdøbt "Sea Wind", ophugget ved Alang i 2002.

British Beech