Ugens foto

Vi viser hver uge et foto af et skib, en begivenhed eller noget helt tredie, oftest omkring Aarhus Havn.

Billederne har indtil nu (juli 2018) i stort omfang været fra de fotomapper, som afdøde Kristian Kielsholm Madsen har stillet til rådighed. I et års tid har vi også vist billeder fra Povl Rytter Povlsens billedmapper. Det fortsætter vi med, men materialet er ved at slippe op.

En ny "leverandør", Finn Jensen, har meldt sig på banen med en række motiver fra Aarhus havn. Finn har gennem 60erne og 70erne fotograferet mange spændende skibe i havnen, og han har nu stillet mange af sine billeder til rådighed for Aarhus Søfarts Museums webmaster.

Der vil dog stadig være undtagelser med eventuelle aktuelle billeder - eller i ny og næ et enkelt billede fra webmasters samling.

I udstillingscontaineren "Kahytten" er Kristian Kielsholm Madsens mapper til rådighed for publikum.

22.11.2019: To billeder fra Webmasters album.

Et billede af to skibsskruer, der losses i Aarhus - og et billede af M/S "Ove Skou". Hvad har de to billeder med hinanden at gøre?

Skruerne kom fra Japan, blev sejlet fra Osaka til Hamburg om bord i N.Y.K. Lines "Rhine Maru" og sejlet videre til Aarhus om bord i Unifeeders "Christel" og losset i Aarhus en søndag aften i juli 1981. Herfra gik det videre til Aalborg Værft med lastbil.

Hver skrue vejede 13,9 tons og målte 4,75 meter i diameter.

Skruerne skulle bruges til Aalborg Værfts nybygning nummer 239, multipurpose/semicontainerskibet "Ove Skou" til rederiet Ove Skou i København.

Den 11. juni 1982 dukkede skruerne atter op i Aarhus havn - den ene nu monteret på "Ove Skou", den anden om bord som reserve.

"Ove Skou" ankom direkte fra værftet og lastede 315 tons stykgods samt nogle containere til Sydamerika. Det chilenske rederi C.S.A.V. havde chartret skibet for enne ene rejse - det danske rederi fik derfor lidt for rejsen til Sydamerika, hvor skibet skulle indsættes i en helt anden trafik.

C.S.A.V. var en del af samsejlingen ScanPas, som bestod af rederier fra Chile, Peru, Bolivia og Ecuador.

16.200 BRT - 22.300 TDW - 764 TEU

Skruer til Ove Skou Ove Skou

15.11.2019: To billeder fra Finn Jensens kamera - to skibe, der bærer samme navn.

"Vikingland", bygget 1951 på Eriksberg Mekaniska Verkstad i Göteborg til Svenska Orient Linien (Broströms Rederierne).

Solgt til Panama 1977 og omdøbt "Kastor", solgt til Dubai 1980 og omdøbt "Halah". Ophugget 1980 (ankom 18/9) på Gadani Beach.

3.994 BRT, 6.015 TDW

Vikingland

"Vikingland", bygget 1979 hos Mitsui Engineering & Shipbuilding Co. Ltd, Chiba, Japan til AB Transocean (Broströms Rederierne). 

Forlænget 1996 i Setubal, Portugal. 

Fra oktober 2002 til juli 2003 chartret til det britiske forsvarsministerium til opgaver i Mellemøsten.

12/4 2009 opstod der brand i kabyssen, mens skibet befandt sig nær Kotka. Branden skyldtes uheldig/ukyndig omgang med friture.

Gennem årene ændredes ejerforholdet flere gange indenfor koncernen, men uden navneændringer for skibet.

2012 solgt til ophugning i Alang, Indien (ankom 19/2).

Før ombygning: 9.386 BRT, 12.200 TDW
Efter ombygning: 20.871 BRT, 16.600 TDW 

Vikingland

08.11.2019: Ugens foto er hentet i Det Kongelige Biblioteks billedsamling "Danmark set fra luften", hvor der ligger mere end 1.500.000 luftfotos fra "dengang det var før". 

Billedet viser DSB's ruteskib på Aarhus-Samsø-Kalundborg ruten "Jylland", bygget 1933 i Nakskov. Det er fra 1948 og taget af Sylvest Jensen Luftfoto.

Billederne i samlingen ligger i en meget fin opløsning, og jo mere man zoomer ind på kortet, jo flere billeder kan man se. Der er - blandt meget andet - masser af dejlige havnemotiver.

kb.dk/danmarksetfraluften

Jylland

01.11.2019: Finn har fotograferet "Willowbank", afleveret fra Wm. Doxford & Sons, Sunderland, til Bank Line i juli 1960.

Solgt 1978 til Grækenland, omdøbt "Veestar". Ophugget på Gadani Beach 1982.

8.368 BRT, 12.233 TDW

24.10.2019: Finns billede viser rumænske ”Timisoara”, som i dagene 28/5 – 2/6 1976 lossede foderstoffer til Østjydsk Korn- og Foderstofforretning på 10-meter kajen.

Anløbet blev lidt dramatisk for den rumænske besætning. Tidligt om morgenen den 2/6 opdagede de vagthavende, at det brændte i pakhuset. Hele besætningen blev purret, og man forsøgte at slukke branden med skibets udstyr. Det viste sig dog hurtigt at være umuligt, så man sendte en matros i løb ind mod byen. Han stoppede den første bil, han mødte, og forklarede situationen. Bilisten kontaktede derpå Alarmcentralen. Lodsstationen foranledigede, at ”Timisoara” blev forhalet til Kornpieren for ikke at ligge i vejen for brandslukningen og ellers fortsætte losningen der. Århus Havnevæsens slæbebåde ”Bulbider” og ”Jakob” deltog i slukningsarbejdet, men bygningerne stod ikke til at redde, og pakhuset med lager af korn, foderstoffer og gødning udbrændte totalt.

I løbet af dagen 2/6 henvendte brandchef Jørgen Pedersen sig til Århus Kommune og henstillede, at skibets besætning modtog en erkendtlighed fra byen for dens indsats. Det skete i form af et krus med Århus’ byvåben – og man nåede det lige akkurat. Da folkene fra Kommunen sent om eftermiddagen kom til havnen, var ”Timisoara” ved at lægge fra kaj, men man nåede lige akkurat at få en kasteline smidt om bord på skibet med kruset og en takkeskrivelse.

”Timisoara”, bygget 1961 i Galanti til Navrom i Constanta. 3.090 BRT, 4.400 TDW. Ophugget 1990 i Aliaga i Tyrkiet.

Timisoara Brand 1976

På dette billede ses Århus Havnevæsens slæbebåde "Jakob" (bagest) og "Bulbider" under slukningsarbejdet. Foto i Aarhus Havns arkiv.

18.10.2019: I denne uge har vi været i en af Povl Rytters flotte scrapbøger. Povl har gemt mange ting fra sine år i branchen - ikke kun billeder, men også historier om specielle hændelser eller bekendtskaber.

Ugens fotos viser "Höegh Banniere" på premiereanløb af Leif Höegh & Co.'s ro/ro-rute til Vestafrika i juli 1980. Dengang et imponerende skib, ikke mindst på grund af den store agterrampe. Anløbet var årsag til stor opmærksomhed.

Vi har valgt tre af Povls fotos samt forsiden på et prospekt, der fortæller om linien.

"Höegh Banniere" blev senere til "Woermann Banniere", "Saint Roparzh", "Grand Bereby" og "Roland Delmas". Ophugget 2010.

30.774 GRT - 24.223 TDW.

 

Höegh Banniere Höegh Banniere Höegh Banniere Höegh Banniere

10.10.2019: Finn har taget billedet af indiske "Vishva Mangal". Ved anløbet i august 1982 blev skibet i Århus Havnevæsens blad "Århus Havn" beskrevet således "Endelig et rigtigt skib" - noget andet end de ellers herskende skibstyper som ro/ro skibe og containerskibe.

"Vishva Mangal" lastede i Århus 3.500 tons mælkepulver til Indien - varer fra EF's overskudslagre i Tyskland, Holland og Danmark. Indladningen tog en god uges tid og lasten var på det tidspunkt det største parti mælkepulver lastet på én køl i dansk havn.

Bygget 1963 på Hindustan Shipyard, 9.165 BRT, 13.046 TDW

Vishva Mangal

03.10.2019: Vi tager endnu en af de sjældne gæster fra rederiet Ove Skou.

Webmaster har fotograferet "Petra Skou" ved Søndre Mole i Aarhus i foråret 1970. Skibet sejlede i charter til brasilianske Lloyd Brasileiro, og banevognene på kajen indikerer, at der er losset sisal fra Salvador Bahia.

Bygget som "Susanne Skou" (opkaldt efter rederens yngste datter) hos B&W, afleveret 4. november 1954. 1967 omdøbt "Petra Skou" (efter rederens svigermor)da Susanne-navnet skulle frigives til en nybygning. Således kom svigermor i anden række...

1973 solgt til Grækenland og omdøbt "Myrto". 1976 solgt til anden græsk reder og omdøbt "Ino". Ophugget i 1979 i Kaohsiung efter en kedeleksplosion.

4.427 GT  -  7.050 TDW

Petra Skou

27.09.2019: Finns billede viser danske "Dinna Skou" fra rederiet Ove Skou. Rederiets skibe var sjældne gæster i Aarhus.

"Dinna Skou" var et af otte søsterskibe, alle bygget i Helsingør. Afleveret 30. maj 1969.

1983 solgt til Thailand og omdøbt "Jutha Phansiri". 1992 solgt til St. Vincent & The Grenadines og omdøbt "Sheng Mao". Ophugget 1997.


6.582/9.583 BRT - 10.610/13.700 TDW

Dinna Skou

20.09.2019: Finn har taget ugens foto af kinesiske "Jia Xing" med polsk/dansk oprindelse.

Bygget 1963 i Odense som "Dlugosz" til Polskie Linie Oceaniczne, Gdynia. 

Senere navne: "Lucky No. Seven", "Jia Xing" (billedet), "An Xin", "Sea Hawk I", "On Tai". Ophugget i Chittagong august 1996.

10.362 BRT - 14.429 TDW

JIA XING

13.09.2019: Denne uges motiv er fundet i en af Kristian Kielsholms mapper

krydstogt txt

05.09.2019: Finn har taget billedet af "Talavera", tilhørende Intermar Mundial Armadora.

Bygget 1961 af Kieler Howaldtswerke, Kiel, til A/S Sobral, Oslo (Øivind Lorentzen) som "Nopal Star". 1977 solgt og omdøbt "Talavera"

Januar 1982 oplagt i Ghent, juni 1984 solgt til ophugning i San Esteban de Pravia, Spanien.

5089/7555 BRT - 8362/9876 TDW

 

Talavera

30.08.2019: Finn har fotograferet "Marvaliente".

Det bedste bud på skibets historie er denne:

Bygget som "Mediator", afleveret fra Burntisland Shipbuilding Co. Ltd, Burntisland til Turnbull Scott Shipping Co. Ltd., London 8/3 1962. 1971 omdøbt "Baxtergate", 1972 omdøbt "Marvaliente". 27/2 1981 hærget af brand i Aalborg, repareret og solgt, nyt navn "Bravo Nek".
27/12 1981: På rejse Gdynia-Lattakia kollideret med "Wu Men" på Lattakia Roads og sunket.

8.813 BRT - 10.650 TDW

Marvaliente

23.08.2019: Bernt Skjøtt er manden bag billederne af "Stena Nautica" (ex "Niels Klim") og "Color Viking" (ex "Peder Paars").

Stena Nautica Color Viking

16.08.2019: Finn har fotograferet polske "Ciechanow" ved Midtkraft.

Polish Steamship Co., bygget 1970, 2.416 BRT, 3.608 TDW.

1991 omdøbt "Unity VI", forlist marts 1994.

Ciechanow

09.08.2019: Webmaster nød synet af den 100 årige privatejede (et skibslaug) galease "Olga" i Tunø havn tidligere på ugen.

Olga Olga

01.08.2019: Per Ryolf har været på havnen i dag og taget billeder af de første skibe, der deltager i The Tall Ships Races.

Du kan se hele Pers billedserie her.

Husk, at du kan besøge Aarhus Søfarts Museums mobile udstillingscontainer på Mellemarmen. Fredag 2/8, lørdag 3/8 og søndag 4/8 er museet på Pier 3 også bemandet i nogle timer.

Se åbningstiderne her

 

26.07.2019: Finn er også denne uges fotograf med billedet af "Mirrabooka".

Leveret oktober 1961 fra Götaverken til Transatlantic i Göteborg, 
1979 solgt til Hangö Ship-Owners AB, Hangö, Finland og tilbagechartret til Transatlantic. 1982 solgt til Crane Shipping Co.S/A, Panama, og omdøbt "J C Crane". 1984 solgt til Joandi Shipping Co. Ltd., Limassol. Ophugget i Huangpu 1984.

11.287 BRT - 13.188 TDW

Mirrabooka