Ugens foto

Vi viser hver uge et foto af et skib, en begivenhed eller noget helt tredie, oftest omkring Aarhus Havn.

Billederne er fra forskellige kilder:
De fotomapper, som afdøde Kristian Kielsholm Madsen har stillet til rådighed.
Povl Rytter Povlsens billedmapper.
Finn Jensens store billedsamling fra 60erne og 70erne.
Bernt Skjøtts billedsamling
Michael Clausens billedsamling.

Der vil dog være undtagelser med eventuelle aktuelle billeder - eller i ny og næ et enkelt billede fra webmasters samling.

I museets udstillingscontainer "Kahytten" er Kristian Kielsholm Madsens mapper til rådighed for publikum.

26.02.2021: Finn Jensen har fotograferet "Skyrian Rover", tilhørende Skyrian Maritime Enterprises Shipping co., Piraeus..

Bygget 1958 i Uddevalla som "Sunriver". 1974 omdøbt "Skyrian Spirit", 1980 "Lefteris", senere i 1980 "Skyrian Rover", Ophugget 1983 i Bombay.

8.640 BRT, 13.005 TDW

Skyrian Rover

19.02.2021: Den nye Samsø-færge "Lilleøre" ankom i dag til Aarhus. Det tog en lille halv time at losse den fra specialskibet "Anne Sofie", og klokken 1045 tog den vandet og blev hilst velkommen med trut fra blandt andet slæbebåden "Jakob".

"Lilleøre" indsættes i fart mellem Aarhus (Dokk1) og Sælvig den 26. april. Den har plads til 296 passagerer og 75 cykler. Længden er 35 meter, bredden 10 meter og færgen vejer cirka 100 tons. Den drives frem af to MAN hovedmotorer på hver 1.029 KW.

Overfartstiden bliver cirka 60 minutter. Der sejles fire dobbeltture på hverdage og tre i weekends.

De fire små billeder er screen dumps fra Samsø Kommunes Facebook-side, hvor søsætningen blev livestreamet. Det store billede er taget af Per Ryolf, som var med om bord i "Jakob".

Lilleøre Lilleøre Lilleøre

12.02.2021: Finn har taget billedet af "Artemon", bygget 1957 hos Wärtsila, Turku, Finland, som "Angra" til Finland-Sydamerika Linjen AB. 1966 overført til Finska Ångfartygs AB uden navneændring.

1973 solgt til Afromar Inc., Piraeus og omdøbt "Artemon". 1980 solgt til Baru United Inc., Piraeus og omdøbt "Baru Hope". 1982 solgt til Angel Shipping, Malta og omdøbt "Angi". Under dette navn ophugget på Gadani Beach december 1982.

5.452 GRT - 8.078 TDW

Artemon

04.02.2021: Henning Thrige har fotograferet "Gasikara" i oktober 1971. 

Et stykke i bladet "Aarhus Havn" fortæller lidt om skibet og anløbet.

Bygget 1950 i St. Nazaire som "Ville De Manakara". Navneskift i 1959 til "Pierre Eugene De Caplane", i 1964 til "Gasikara" og i 1977 til "Rena". Ophugget i Kaohsiung 1979.

Gasikara Gasikara

28.01.2021: Finn har fotograferet "Blue Sky", tilhørende Maritime Corporation, Monrovia, men hjemmehørende i Piraeus.

Bygget 1958 i Uraga, Japan, til Japan Line som "Nichiwa Maru". 8.547 BRT, 12.994 TDW.

Det har ikke været muligt at finde mere om skibets videre skæbne.

Blue Sky

21.01.2021: "Sincerity"

Bygget 1947/48 hos Lithgows i Port Glasgow som "Kalewa" til Henderson Line. Solgt 1963 til Sebastiano Tullier, Schweiz (Panama-flag), og omdøbt "Sincerity". Ophugget 1977 i Dalmuir ved Glasgow.

Foto: Henning Thrige

 

Sincerity

14.01.2021: Finn har fotograferet argentinske "Ciudad De Berisso".

Bygget 1976 af AFNE Astilleros y Fábrica Navales del Estado, Buenos Aire til Navieras Argentinas SA. 1991 sat under Bahamas-flag og omdøbt "Sheila". Senere 1991 solgt til Beluga Shipping (Malta-flag) og omdøbt "Beluga".

Hærget af brand og eksplosion 8. oktober 1998. Efterfølgende ophugget i Aliaga, Tyrkiet.

14.886 BRT - 23.699 TDW

Ciudad De Berisso

08.01.2021: Ugens foto er fra en af Kristian Kielsholm Madsens billedmapper.

Kong Frederik IX Kong Frederik IX

31.12.2020: Finn har taget billedet af "Gorgo" (Oceanmaid Shipping Corp., Piraeus). Bygget på Nakskov Skibsværft (byggenr. 149) som "Nordholm" til rederiet Norden, afleveret i april 1958.

4.952/7.061 BRT, 8.789/9.627 TDW

1974 omdøbt "Gorgo". 1985 omdøbt "Gorgona" - men kun for den sidste rejse, som gik til Bedi i Indien for ophugning. Ankom 20. maj.

Gorgo

24.12.2020: Ugens foto viser Karl Svenssons maleri, malet af Kongsmar, forestillende bugserbåden "Jakob" (ex "Billhafen"), som Aarhus Havn indkøbte i 1951. Båden viste sig dog for lille til brug i Aarhus, og efter to år blev den solgt.

I det seneste nummer af Aarhus Søhistoriske Selskabs blad "Logbogen" fortæller Karl Svensson historien om købet - fejlkøbet - af denne slæbebåd. Desvære kunne maleriet kun gengives i sort/hvidt i bladet - derfor har vi valgt at vise det her på siden.

Her vises også Klaus Rosholms omtale af skibet - et udsnit af en stor omtale af Aarhus-bugserbådene i "Logbogen" nr. 4/2020.

Jakob (ex Billhafen) omtale Jakob

18.12.2020: Man fornemmer vinterkulden på Finns billede af græske "Kronos".

Bygget 1967 som "Japan Totara", omdøbt 1977 til "Kronos". Vi har desværre ikke kunnet finde oplysninger om skibets videre skæbne. Hvis nogen har oplysninger, er man velkommen til at kontakte webmaster.

Kronos

11.12.2020: Svenska Amerika Linjens "Stockholm" anløber Aarhus engang i 50'erne.
(Den Gamle Bys billedarkiv)

Stockholm

04.12.2020: "Dignity", Midtkraft og DLGs siloer spejler sig smukt på Finns billede.

Bygget af Flensburger Schiffsbauges.m.b.H. 1957 som "Stad Utrecht". 1972 navneændring til "Anangel Providence" og 1973 til "Dignity". Ophugget 1983 på Gadani Beach.

8.634 BRT, 13.067 TDW

Dignity

27.11.2020: Denne uges motiv er fundet i en af Kristian Kielsholm Madsens billedmapper.

Disse mapper er til rådighed for museets gæster i udstillingen, der blandt meget andet rummer Kristians kontor.

Trængsel ved 10-meterkajen Trængsel ved 10-meterkajen

20.11.2020: "Anangel Atlas", tilhørende Labrador Sea Enterprises, Piraeus

Bygget 1984 hos Ishikawajima Heavy Industries (IHI), Tokyo

Senere navne: "Columbus Singapore", "Anangel Atlas" igen, "Atlas", "Express Partizan", "Sea Partizan", "New Anhui", "Ocean Baby", Victory Hope", "Ka Rim Chon". Skibet eksisterer tilsyneladende endnu (senest registreret på AIS 7/7 2020) under Nordkoreansk flag.

10.511 BRT, 17.249 TDW


Foto: Finn Jensen

Anangel Atlas

13.11.2020: Finn har fotograferet "Talavera" ved DLG.

Bygget 1961 som "Nopal Star", ophugget i Spanien 1984

5089/7555 GRT - 8362/9876 TDW

TALAVERA

05.11.2020: Finn har fotograferet "Pia Theresa" i Aarhus havn.

Bygget 1976 på Nordsøværftet i Ringkøbing som tørlastskib med navnet "Arroi". Senere navne: "Limfjord", "Pia Theresa" (efter ombygning til tankskib i 1985 i Marstal), "Pia", "Pia V", "Katia", "Tabark Alaah" og "Amadeo II".

Pia Theresa

Den 4. august i år lå skibet i Beirut - det gør det for så vidt stadig, men efter den kraftige eksplosion på havnen ser skibet nu sådan ud:

Pia Theresa Beirut

29.10.2020: Denne uges foto er fra Webmasters arkiv.

"Wisconsin", bygget i Helsingør 1966 til DFDS.  4.508 BRT, 6.652 TDW

Solgt 1972 til Italien og omdøbt "Crispi". 1984 oplagt i Genoa. December 1984 slæbt fra Genoa til La Spezia for ophugning. Ophugget der i 1985.

Wisconsin

23.10.2020: "Merc Caribia" er bygget i Frederikshavn i 1972 til Mercandia-rederierne v. Per Henriksen; et af mange skibe i Mercandia. 499 BRT, 1.327 TDW. Foto: Finn Jensen.

Merc Caribia

16.10.2020: Finn har fotograferet "Ivybank", tilhørende Bank Line.

Bygget 1974 hos Swan Hunter Shipbuilders, South Shields.

Registreret under flere datterselskaber indtil 1998, hvor skibet blev solgt til Tallwind Marine Corp., Kingstown og omdøbt "Pro Pacifica". Ophugget 2003 i Jiangyin, Kina.

11.405 BRT - 15.216 TDW

IVYBANK

09.10.2020: "Tunøfærgen" fylder ikke meget i dokken hos Fayard ved Munkebo. Færgen har i denne uge gennemgået - blandt andet - en rustbehandling. Den genindsættes på ruten Hou-Tunø i dag klokken 17.

"Tunøfærgen" er bygget i 1993 hos Johs. Kristensens Skibsbyggeri A/S i Hvide Sande. Under normale forhold er kapaciteten fire biler og cirka 190 passagerer.

Tunøfærgen