Ugens foto

Vi viser hver uge et foto af et skib, en begivenhed eller noget helt tredie, oftest omkring Aarhus Havn.

Billederne er i et stort omfang fra de fotomapper, som afdøde Kristian Kielsholm Madsen har stillet til rådighed. Sammen med billedet vises fotografens beskrivelse af motivet.

Når vi igen har lokaler, vil disse billedmapper være til rådighed for museets besøgende.

Juli 2017: Vi vil i en periode veksle mellem Kristian Kielsholms billeder og billeder fra en mappe med billeder taget af Povl Rytter Povlsen, tidligere medarbejder hos J. Gotfred Jensen A/S.

13.10.2017: Endnu et par havnebilleder fra en sunden tid, der alligevel ikke ligger så langt tilbage. Billederne er taget fra Pier 2. Man ser Pier 1 næsten ryddet for bygninger, mens både "paddehatten" og EAC-pakhuset stadig står på Pier 2. Ligeledes er der stadig gang i Dokken - vel at mærke den rigtige af slagsen.

Pier 2 Pier 2 trælast

06.10.2017: Povl Rytters billede af Pier 3 er udateret - men fra dengang, hvor en havnekaj var en blandet landhandel. Containerne sniger sig mere og mere ind på stykgodskajerne, hvor de står mellem projektgods og stykgods, som kunne tåle at stå udenfor pakhuset.

I forgrunden J. Gotfred Jensen A/S' pakhus på kaj 51. I baggrunden Pakhus 77 og længere ude containerterminalen. Mellem pakhusene ses lodstårnet rage op, og til venstre i billedet ser man lidt af Lemvigh-Müller & Munck A/S' store lagerplads for jern og stål.

Den en af de to havnekraner på kaj 49-51 ses på billedet, mens den anden - Carlo Fynbos kran - formentlig er kørt helt ud mod nokken.

I dag kan lodshuset genkendes i dette område, ellers er det hele totalt forandret og kan ikke længere kaldes en havn.

En smule til venstre udenfor billedet ligger i dag Aarhus Søfarts Museums containerterminal.

Pier 3

29.09.2017: Et herligt billede fra Povl Rytters mapper: M/S "Kallimachos", fotograferet den 20. marts 1978, hvor det lossede citruspellets fra Argentina.

Bygget hos Short Bros. Ltd., Sunderland (Y/N 539) som "Clearton", afleveret november 1959. Senere navne "Captain Lemos", "Michael Angelos" og til slut "Sami". Ophugget på Gadani Beach 1982.

11.035 tdw - 6.073 BRT - 3.346 NRT

Kallimachos

22.09.2017: Povl Rytter er manden bag disse stemningsbilleder fra losning af en bulk carrier på Multiterminalen. Desværre er der ikke oplysning om skibsnavn eller dato.

Bulk Carrier Bulk Carrier

15.09.2017: Povl Rytter Povlsen billede af Johnson Lines "Rosario" er taget den 30. marts 1974.

"Rosario" blev leveret fra Lindholmens Varv AB i Göteborg den 11. april 1960, var på 8.980 tdw, plads til fire passsagerer. I 1969 blev skibet forlænget med en containersektion med plads til 145 TEU, ny dwt 12.240.

I 1980 blev skibet omdøbt "Zacapa". 1981 solgt til Feraios Cia. Nav. i Guatemala. Skiftede ejer endnu et par gange, inden det i 1983 blev ophugget i Kaohsiung.

Skibet er her fotograferet ved Aarhus havns første containerkran, som de første år hed Kran 26. Da der kom flere containerkraner til, fik den nummer 1.

Rosario

08.09.2017: Da Povl Rytter Povlsen tog dette billede af "Arklow Venture" har han sikkert tænkt: "Gudskelov, at det er holdt med at regne, så vi kan komme videre med losningen".

Arklow Venture

01.09.2017: Firmaet J. Gotfred Jensen A/S har klareret talrige anløb af tankskibe fra BP (British Tankers). Her et af dem, "British Beech".

Skibet blev leveret til BP fra Sir J. Laing, Deptford, Sunderland, den 29. december 1964 og var på 21.093 tdw. Solgt i 1992 og omdøbt "Sea Wind", ophugget ved Alang i 2002.

British Beech

25.08.2017: Povl Rytter Povlsens billede viser M/S "Polydorus", som losser hos KFK. Der er ingen detaljer bagpå dette billede.

"Polydorus" er bygget i Frederikshavvn i 1976 som "Mercandian Admiral" og fik navnet "Polydorus" i 1979. Skibet beholdt dette navn til 1988, hvor det blev til "Atlantic Moon", i 2001 skiftede det navn til "Ahmad Brenc" og i 2009 til "Hag Sacd". Om skibet stadig sejler under dette navn er uvist.

Polydorus

18.08.2017: I Povl Rytter Povlsens mappe har vi fundet disse to billeder, som desværre er uden dato og skibsnavn.

malere malere

12.08.2017: I torsdags var denne fornemme gæst nærmest genbo til Aarhus Søfarts Museum - Maersk Lines nybygning MUNICH MÆRSK på jomfrurejse. Skibets kapacitet er 20.568 TEU, altså lidt mere end de Triple-E skibe, som hidtil har besøgt Aarhus. Dimensionerne er dog stort set de samme, den større kapacitet er vundet ved dels at flytte maskinen, dels at ændre lidt på konstruktionen.
Foto: Karl Nøhr Sørensen

Munich Mærsk

05.08.2017: Povl Rytter Povlsens foto af bulk carrieren "Didymi" er fra 24/6 1977. Skibet lossede 9.400 tons foderstoffer fra Sydamerika. Bemærk, at der skulle tre slæbebåde til at bugsere skibet til kaj.

Didymi

29.07.2017: "Nicolaos Andelakis" losser ved Oliemøllen i februar 1978. Det ser koldt ud, og Povl Rytter Povlsen har på bagsiden af billedet noteret, at han havde weekendvagten - og termometeret havde minus 22°.

Nikolaos Andelakis

22.07.2017: I fortsættelse af historien om "Aris Carrier" / "Eurabia Ocean" kommer her endnu et par billeder fra skibets ophold i Aarhus - bl.a. dokning i forbindelse med salget samt skibets afsejling fra Aarhus. Mon ikke medarbejderne hos JGJ den dag drog et lettelsens suk?

Eurabia Ocean Eurabia Ocean Eurabia Ocean

15.07.2017: Tilbage i Kristian Kielsholms mapper med et billede fra 1998

NOL SIRIUS NOL SIRIUS

07.07.2017: Denne uges foto er taget af Povl Rytter Povlsen, mangeårig medarbejder hos J. Gotfred Jensen A/S

ARIS CARRIER

Billedet viser M/S "Aris Carrier" under losning på Kornpieren. På bagsiden af billedet har Povl noteret:

"Det største "kapitel" i JGJ historie til dato. Ankom 14/6 1976 kl. 0330 fra Sydamerika via Hamburg, afgik 11/12 kl. 1530 som "Eurabia Ocean" (arresteret)"

Hvad årsagen til arrestationen har været, står der ikke noget om, men et ophold i havn på et halvt år, med både salg og arrest, må siges at være usædvanligt.

Skibet er bygget hos Harland & Wolff i Belfast i 1957 som "Carronbank" til Andrew Weir Shipping's Bank Line. Et typisk engelskbygget skib fra den tid. 8.620 BRT, 5.099 NRT.

Navnet "Aris Carrier" fik skibet i 1974, derefter "Eurabia Ocean" fra 1976 til 1979, "Neptun" fra 1979 til 1980, "Maystar" fra 1980 til 1982, hvor det blev ophugget i Bombay.

Der er vist ikke tvivl om, at det er dette skib, der ligger på sydsiden af Pier 2 på omslagsbilledet på bladet "Århus Havn" fra januar 1977.

Januar 1977